Sivut

sunnuntai 9. tammikuuta 2011

Synttärimatka Slovakiaan ja Itävaltaan 27.11.-2.12.!

Lauantai 27.11.

Synttärikemujen jälkeen suuntasin Bratislavaa ja Wieniä kohti. Olin päättänyt antaa itselleni syntymäpäivälahjaksi matkan ystäväni Paulin luoksi Wieniin, sillä elämä Cassinossa oli alkanut tympiä oikein olan takaa.

Jo Bratislavan lentokentällä tunsin oloni todella kotoisaksi. Maassa oli hieman lunta, ihmiset pukeutuivat normaalisti ja en ollut enää ainoa vaaleatukkainen. Kukaan ei myöskään yrittänyt iskeä minua, mikä oli upeaa! Matkasin bussilla Bratislavan rautatieasemalle, jätin tavarat sinne ja lähdin tutkimaan vanhaa kaupunkia.

Bratislava on todella kaunis kaupunki, erityisesti ennen joulua. Kadut on koristeltu kauniisti vanhat rakennukset ovat upeita ja mikä parasta, Bratislavasta löytyy upea ja edullinen JOULUTORI! Vietin koko lauantaipäivän ja illan ihaillen vanhaa kaupunkia ja kierrellen joulutorilla.

Söin sympaattisessa ravintolassa perinteistä Slovakialaista keittoa ja suklaakahvilassa kuumaa karamellikaakaota. Joulutorilla taasen nautin kuumasta hehkuviinistä ja punssista, crepestä ja paistetusta maissista. Ostin mukavia joululahjoja ja nautin joulutunnelmasta!

Illalla suuntasin Wieniin Paulin luokse. Kiertelimme hieman Wienin keskustassa, joka on valaistu iltaisin todella kauniisti. Kaikkialla oli todella siistiä ja ero Italiaan tuntui huimalta.

Sunnuntai 28.11.

Sunnuntaiaamuna lähdimme Paulin ja hänen kavereidensa kanssa suomalaisille joulumarkkinoille! Siellä Wienissä asuvat suomalaiset myivät suomalaisia tuotteita ja jouluherkkuja. Oli hauska päästä pitkästä aikaa puhumaan suomea sekä syömään lohta, pipareita, ruisleipää ja karjalanpiirakoita!

Samana iltana menin vielä kiertelemään Wienin raatihuoneen joulutorille ja se oli UPEA! Joulutunnelma oli huipussaan, suklaa suussasulavaa, hehkuviini lämmitti mukavasti, kojut olivat hauskoja ja joululahjoja löytyi. Edes taivaalta tuleva räntä ja märät villasukat eivät saaneet hymyäni hyytymään. Wien on joulun aikaan todella kaunis.

Ilta venyi hyvässä seurassa jälleen pitkäksi, mutta sehän ei lomalla haittaa.

Maanantai 29.11.

Maanantaina Paulin piti harjoitella ja pääsin katsomaan hänen yliopistoaan, mikä vaikutti todella hienolta, kun olin tottunut Cassinon betonihirviöön. Toki Wienissä muutenkin kaikki rakennukset olivat upeita ja hienosti entisöityjä. Kaupunki halusi pitää sivistyneen imagonsa.

Paulin jäädessä harjoittelemaan tutustuin muihin kaupungin joulutoreihin ja sainpa jopa ilmaisen jälkiruokavohvelin ranskalaiselta vohvelinpaistajapojalta! Joulutorit eivät olleet päiväsaikaan aivan niin tunnelmallisia paikkoja kuin iltaisin, mutta mukavia silti kierrellä. Kävin myös tutustumassa kaupunkin suurimpaan ostoskatuun ja sen kauppoihin, ostamatta kuitenkaan mitään.

Lounasaikaan kävimme syömässä opiskelijoiden suosimassa (en muista minkä maalaisessa) ravintolassa, jossa ruoasta sai maksaa omantunnon ja rahatilanteen mukaan. Ruoka oli maukasta ja söimme paljon!

Illalla jatkoin ostoskadun kiertelyä ja eksyinpä jopa englannin kieliseen elokuvateatteriin katsomaan uusinta Harry Potteria. Myöhemmin tie vei Paulin muusikkokavereiden kanssa muutamaan pubiin ja taksilla kämpille.

Tiistai 30.11.

Tiistaina nukuin myöhään ja lähtö kaupungille venyi myöhään iltapäivään. Kävin katselemassa tietokoneita ja kiertämässä sekä kauppoja että kahviloita. Poikkesin tuttuun tapaan Joulutorilla ja nautin uuniperunasta tonnikalan, maissin ja tsatsikin kanssa.

Myöhään illalla menimme vielä syömään kiinalaista Paulin kanssa ja kuljeskelimme Wienin kauniisti valaistuilla kaduilla.

Keskiviikko 1.12.

Yöllä oli tullut paljon lunta ja lumisade jatkui koko päivän! Olin onnesta soikeana. Menimme Paulin kanssa yhdessä joulutoreille nauttimaan tunnelmasta ja kiersimme kaunista keskustaa. Myöhemmin illalla poikkesin luonnonhistorialliseen museoon, joka oli valtava! Siellä kului helposti monta tuntia. Huoneet alkoivat kivistä ja päätyivät nisäkkäisiin.

Nautimme viimeisestä illasta Paulin ja hänen kämppiksensä Uroksen eli "Ukin" kanssa (huikea nimi kaverilla!). Yöunet jäivät tietenkin turhan lyhyiksi, sillä lähtö Italiaa kohti oli todella aikainen.

Torstai 2.12.

Torstaina matkasin aikaisin aamulla junaan ja paluu Italiaan ärsytti suunnattomasti. Bratislavassa ennätin käydä syömässä hyvää herkkusienikeittoa ennen bussin lähtöä lentokentälle. Lentokoneen laskeutessa Roomaan, ei lunta näkynyt ja kaikilla ihmisillä oli kiiltotoppatakit. Siitä tiesin palanneeni Italiaan.