Sivut

sunnuntai 7. marraskuuta 2010

ISCHIA !

Lauantaina 30.10. Liisa suuntasi lentokentälle ja kohti Suomea, kun taas me Kallen kanssa otimme suunnaksi Napolin lähellä sijaitsevan Ischia-saaren.

Ischia on pieni tuliperäinen saari Napolin edustalla ja se on tunnettu kuumista lähteistään ja kylpylöistää. Saari on erityisesti saksalaisten turistien suosiossa ja myös monet Napolilaiset tulevat sinne viettämään viikonloppua.

Matkasimme aamujunalla Napoliin pari tuntia, kävelimme rinkkoinemme satamaan ja odottelimme 13.55 lähtevää lauttaamme. Napolista en ole vielä saanut kovin positiivista vaikutelmaa. Liikenne on vielä hullumpaa kuin muualla Italiassa (autot ajavat päin punaisia, vaikka kuinka olisi jalankulkija ylittämässä tietä), roskia on hirveästi ja kaikkialla ja koko kaupunki näyttää rähjäiseltä ja sotkuiselta.. Mutta ehkä tämä kuva vielä muuttuu!

Lauttamatkamme Ischiaan kesti 1,5tuntia ja nautimme auringosta lautan kannella. Ischian satamasta hotellillemme (Pagoda hotel) oli matkaa vain pari sataa metriä ja veimme sinne tavarat ennen saareen tutustumista! Hotelli oli hieno, porealtaita, uima-allas, huoneesta merinäköala, hyvä aamiainen, kuntosali jne. ja kaikki tämä hostellin hinnalla. Käy meille!

Olimme hyvin nälkäisiä ja löysimme satamasta mukavan ravintolan, joka ei ollut vielä sulkenut oviaan, vaikka lounasaika oli päättymässä. Söimme todella herkulliset merelliset risotot ja nautimme ihanasta meri-ilmasta. Illalla kiertelimme ympäriinsä tässä söpössä kaupungissa ja söimme herkulliset jäätelöt, nam.

Sunnuntai 31.10. Aamulla söimme todella runsaan aamiaisen, jonka jälkeen suuntasimme vuokraamaan skootteria! Pienellä "people"-merkkisellä skootterilla lähdimme sitten kiertämään saarta. Liikenne oli rauhallista, tiet pieniä ja maisemat huikeita! Määränpäänämme oli Ischian korkein vuori Monte Epomeo (789m). Scootteriparkamme meinasi aivan hyytyä jyrkällä kapealla kujalla ja Kalle joutui potkimaan jaloillaan vauhtia, moottorin käydessä aivan kuumana. Siinä oli paikallisilla katsojilla nauramista!

Pääsimme kuitenkin melko korkealle ja 2 kilometriä patikoimme mielellämme vuoren huipulle. Sää oli pilvinen eli kävelimme aivan pilvessä. Polku oli varmaan jonkinlainen puron uoma ja sitä oli hauska kävellä. Aivan vuoren huipulle vei aivan kapea polku, jonka toisella reunalla oli kallio ja toisella reunalla jyrkänne. Turva-aitoja ei luonnollisestikaan ollut. Tuuli oli todella kova huipulla ja eteneminen oli melko jännittävää. Huiputimme kuitenkin tämänkin vuoren ja pidimme evästauon ylhäällä kallioseinämän suojassa! Huikea kokemus!

Ajoimme vuorelta alas Sant`Angeloon, joka oli todella pieni ja nätti merenrantakylä. Tuuli oli kova ja kierreltyämme hetken, päätimme mennä syömään jotain lounasta hauskannäköiseen ravintolaan. Ja tämä ravintolakokemus oli erikoinen! Tarjoilija toi heti prosecot pöytään ja halusi valokuvata meitä. Pöydissä oli tamburiineja ja muita erikoisempiakin soittimia. Tarjoilija myös toi meille talon antipastit, jotka sisälsivät monenlaisia kaloja/ mereneläviä. Se riittikin meille loistavasti lounaaksi, mutta lähteminen ei ollut helppoa. Pöytään tuotiin meloni-viinaa, limoncelloa ja mansikka-viinaa. Eikä kieltäytymiseksi auttanut, että olemme liikenteessä scootterilla "Mitä sitten?! Juokaa!" Saimme myös katsella tarjoilijan/ omistajan valokuva-albumeja hyvän tovin ja kuvaututimme itsemme keittiössä kokin kanssa. Tämän jälkeen pääsimme vasta jatkamaan matkaa! Huikea mesta.

Ajeltuamme takaisin Ischiaan palautimme scootterin ja menimme kävelemään pääkadulle, joka oli täynnä halloween-asuihin sonnustautuneita lapsia. Lapset kiersivät kaupasta toiseen kerjäämässä karkkia ja heitä oli hauska seurata! Söimme herkullisen crepén ja seurasimme lasten keppostelua, jonka jälkeen palasimme hotellille. Tosi kiva päivä!

Maanantai 1.11. alkoi hyvällä aamulenkillä! Juoksimme hiekkarantaa pitkin, tuuli oli kova ja meri tuoksui ihanalta. Ilma oli todella raikas ja fiilis hyvä. Lenkin jälkeen Kalle kävi vielä kuntosalilla, minä laiskana menin vain suihkuun. Aamulenkkeilyjen jälkeen söimme runsaan aamupalan ja lähdimme kaupungille.

Tämä maanantai oli jostain syystä Italiassa pyhäpäivä (eli en missannut koripallo- ja lentopallotuntejani), joten kaupat olivat auki vain hetken aamupäivällä. Olimme päättäneet, että menemme tutustumaan Ischia Ponteen eli Saareen, johon vie pieni silta ja saarella olevaan linnoitukseen. Sää oli todella tuulinen ja kun saavuimme parin kilometrin kävelin jälkeen sillalle, saimme huomata että linnaan ei ollut tänään menemistä. Oli tulva.

Aallot löivät saarelle vievän tien yli ja mantereen puoleisella kadulla oli vettä polviin asti. Näky oli vaikuttava. Hetken tätä pällisteltyämme käännyimme takaisin, kävimme vuokraamassa elokuva, ostamassa suklaaleivokset, syömässä hyvää pastaa ja päädyimme viettämään loppupäivän hotellilla, kun ulkona myrskysi.

Tiistaina 2.11.
Oli aika suunnata kotiin, mutta koska Kallen lento Bangkokiin oli peruttu, voisimme hyvin lähteä vasta iltapäivälautalla. Päätimmekin yrittää vielä kerran linnasaareen menoa, sillä sää oli nyt tyynempi! Kun saavuimme sillalle, oli tie täynnä merenpohjaa eli mutaa. Tie oli kuitenkin auki ja pääsimme kävelemään siltaa pitkin saarelle!

Linnarakennelta oli valtava, korkea ja täytti koko saaren. Se oli yksityisomistuksessa ja pääsimme kulkemaan vain tiettyihin osiin. Näkymät olivat upeita ja saarella oli hauska kävellä ympäriinsä. Mitään vankiluolia tai muuta kovin jännitäävää emme valitettavasti nähneet. Turisteille avoimet osat oli kunnostettu ja vanhoissa huoneissa oli muun muassa taidenäyttelyitä. Ei luurankoja...

Palattuamme kaupunkiin menimme vielä suosikkiravintolaamme syömään simpukkapastat, joimme talon viiniä ja otimme vielä jälkiruoaksi tiramisun ja pannacotan! Kyllä näillä eväillä jaksaa! Paitsi.. leipomosta piti käydä vielä ihan kiinnostuksen vuoksi ostamassa matka evääksi "testa di morot" eli mustan päät. Lievästi rasistinen nimi suklaaleivokselle.

Lauttamatkan pelasimme pasianssia ja herttaa tietokoneella ja nautimme testa di moroista. Napolin rautatieasemalta ostin "Eat, pray and love"-kirjan, jonka olen halunnut lukea ja junamatka Cassinoon kuluikin mukavasti lueskellessa. Kalle paneutui Madventures-kirjaan.

Huippu loma oli! Kallen lähtee kohti Aasiaa torstaina 4.11. ja minä jatkan "opiskelujani" täällä.